Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 08.10.2010 19:16 Matti Lehtonen  
  12.12. alkaen tuolta päin tulee pari kertaa päivässä Vankka kääntymään. Jyväskylän ja Seinäjoen välillä jää pois yksi junapari. Keuruu saa kuitenkin hyvitystä siten, että aiemmin kaksi Haapamäellä kääntänyttä Tampereen Vankkaa heittävät jatkokeikat Keuruulle.
kuva 08.05.2010 21:08 Matti Lehtonen  
  Turun linjalla kolmivaunuinen IC2 ei ole kummajainen hiljaisempien hetkien junissa. En kuitenkaan osaa sanoa onko kaikki näkemäni olleet satunnaisia vaiko vakiokiertoa. Maaliskuussa matkustin juuri tuolla lauantaiaamun 125:lla ja silloinkin se oli mielestäni kolmivaunuinen.
kuva 16.04.2010 22:06 Matti Lehtonen  
  Saattaa olla että niin ravintolavaunujen kuin -myyjienkin käyttö on tapissa jo perusperjantaina eikä niitä ole lisättävissä, vaikka muuta vaunustoa löytyy. Muistaakseni laskin pikaisesti juuri tämän junan vaunut kiirastorstaina Hämeenlinnassa ja silloin niitä oli 13 tai 14. Ja jos tämä alkaa olla maksimittainen niin se lisäraflan paikan ottava matkustajavaunu komponsoi yhden puuttuvan suihkarin.
kuva 15.03.2010 19:27 Matti Lehtonen  
  Toistan tämän tässä uudemmassa kuvassa: Mitä muuten kuuluu 4407:lle, joka koki kovia Kontiolahdella elokuussa - joko se on palannut liikenteeseen ?
kuva 14.03.2010 16:14 Matti Lehtonen  
  Mitä muuten kuuluu 4407:lle, joka koki kovia Kontiolahdella elokuussa - joko se on palannut liikenteeseen ?
kuva 03.01.2010 21:50 Matti Lehtonen  
  Viivästely on kuuleman mukaan tyypillistä myös Ruotsin X2000-junilla, vaikka ovatkin pohjoisen oloihin rakennettuja. Jos paikalliset vaikkapa Malmöhön suuntautuvan radan varrelta haluaa matkustaa kuta kuinkin aikataulun mukaan Arlandaan, he valitsee ennemmin joka toinen tunti menevän regionaalin kuin joka tunti suihkaisevan Svendolinon .....
kuva 19.07.2009 15:27 Matti Lehtonen  
  Hyvä vaan, kun lisäsit. Sen myötä huomasin, että omat Ruotsin kuvani olivat versiomuutosten takia hakukoneelta käytännössä tyystin piilossa - tuskin olisit tätä löytänyt, vaikka olisit etsinyt ( kuvauspaikka 'Sveg, Ruotsi', maa 'Suomi' ). Mutta nyt löytyvät taas.
kuva 18.07.2009 20:39 Matti Lehtonen  
  Kuvatietojen versiopäivitys.
kuva 18.07.2009 20:35 Matti Lehtonen  
  Kuvatietojen versiopäivitys.
kuva 18.07.2009 20:29 Matti Lehtonen  
  Kuvatietojen versiopäivitys.
kuva 18.07.2009 20:25 Matti Lehtonen  
  Kuvatietojen versiopäivitys.
kuva 23.08.2008 13:43 Matti Lehtonen  
  Olet Tapio yön hämärässä tainnut tunnistaa ovet väärin. Kaikki nämä kuvat on otettu salin etelänpuoleiselta seinustalta, jonka ratapihan reunalla ( tässä kuvaajasta oikealla ) on ravintolan ovet, nykyisin kiinalaisen sellaisen.
kuva 20.05.2008 22:29 Matti Lehtonen  
  Ensivaikutelmani oli, että juna olisi liian kirkkaanvalkoinen pilviseltä vaikuttavaan ympäristöön. Osallistujarajaus kuitenkin viittasi siihen, että selitys olisi rautatieteknologinen.
kuva 20.05.2008 20:25 Matti Lehtonen  
  Täysi amatööriarvaus: juna on tullut vasemmalta ja tasoristeyksen jälkeen on pysähdyspaikka, jonne vankka jarruttelee tai on joutunut pysähtymään hieman liian aikaisin. Juuri ennen tasoristeystä kiskoissa olevan varoituslaiteanturin mielestä juna kuitenkin män jo ja puomit tässä nousee......
kuva 05.04.2008 18:46 Matti Lehtonen  
  Vielä pari vuosikymmentä sitten junat kulki tuolla takana rakennuksen tasalla. Nyt siellä on montussa kaksiraiteinen rata ja nelikaistainen valtatie, joista melko huomaamattomasti viestivät ajolangat ja yksi auto.
kuva 05.04.2008 18:34 Matti Lehtonen  
  Mihinkäs kohtaan sijoittuu tuolloinen henkilöliikenneasema, onko se tässä kuvaajan tasalla ?
kuva 19.01.2008 21:14 Matti Lehtonen  
  Tämä kommentti ei liity varsinaisesti tähän kuvaan vaan DM12 liikenteeseen. Ratahallintokeskuksen julkaisema Suomen rautatietilasto 2007 kertoo Vankka-rataosuuksien matkustajamääriksi vuonna 2006 (tuhansina): Hankoon 130, Vilppulaan 60, Haapamäelle 35, Iisalmi-Yv 30, Savonlinnaan 50, Varkauteen 115, josta edelleen Joensuuhun 95, Lieksaan 45 ja Nurmekseen 20. Kaukoliikenteen noin 13 miljoonan matkan kakusta nämä vaunut hoitavat siten vajaat 0,5 miljoonaa.
kuva 19.11.2007 20:26 Matti Lehtonen  
  Tyyppejä voi käydä katsastamassa myös näin talviaikaan. Osoitteesta www.inlandsbanan.se löytyy linkki 'Hösttidtabell ...'
kuva 29.09.2007 18:41 Matti Lehtonen  
  Kun Vankka-liikenteen alkamisesta tällä osuudella uutisoitiin, muistelen lukeneeni lehdestä, että tämän osuuden vuotuinen matkustajamäärä oli ennen uuden kaluston tuloa vakiintunut noin 30.000 matkustajaan vuodessa. Lähtöjä kohti jaettuna se tekee keskimäärin 22-24 matkustajaa per vuoro. Todellisuudessa arjen hiljaisvuoroilla vähemmän ja viikonloppuisin enemmän. Osaavatko välillä nykyisin liikkuvat sanoa, miten nykyiset lukemat suhtautuvat näihin ?
kuva 12.08.2007 11:02 Matti Lehtonen  
  Silmä sairastaa muuten ehyessä ja siistissä ulkoasussa, noissa liitoskytkinten ruostevaurioissa. Eikö tuommoiset vähitellen ala häiritä kytkettävyyttä toisiin yksiköihin ?
kuva 09.07.2007 19:16 Matti Lehtonen  
  Ajaako tuo junatyyppi Luulajasta Kiirunaan vai Uumajaan vaiko sekä että ?
kuva 03.05.2007 21:16 Matti Lehtonen  
  Aikatauluhaku näyttää tälle radalle Kolhon ja Oriveden keskustan pysähdykset 3. kesäkuuta alkaen. Lisää Vankoilla matkustavia on siis ilmeisesti luvassa.
kuva 16.02.2007 18:37 Matti Lehtonen  
  Pieksämäeltä hetki sitten lähtenyt H785 koostui neljästä DM12 - yksiköstä. Kaikissa oli matkustajia !!!!!
kuva 30.01.2007 23:00 Matti Lehtonen  
  Se olisi pidempi, jos se ihan oikeasti olisi siinä missä se näyttää olevan.
kuva 24.01.2007 23:46 Matti Lehtonen  
  Ulkoasultaan nämä alkaa näyttää aina vaan upeammilta. Penkeistä ja läpikuljettavuudesta on turha murehtia, ne säilynevät tuollaisenaan seuraavat parikymmentä vuotta. Parempi liikkuvat penkit naamat vastakkain kuin ei junaa ollenkaan. Ja mihinkäs matkustajat läpikuljettavuutta tarvitsisivat, jos sitä ei tarvitse konnarikaan. Vieläkö nämä on tänä talvena hyydyskelleet puuterilumien takia ?
kuva 20.01.2007 18:04 Matti Lehtonen  
  Tolstoi toimii kv. roolinsa lisäksi Venäjän sisällä Viipuri-Moskova-Viipuri yöjunana, minkä vuoksi siihen liitetään/poistetaan tuolle välille Viipurissa junan Moskovan päähän muutamia lisävaunuja. Siinä kokoonpanossa juna on maksimimittainen Leningradskij Voksal asemalle Moskovassa. En ole kuitenkaan koskaan laskenut, paljonko vaunuja tuolloin on. Kauan saa Moskovan päässä kuitenkin kävellä junan Helsingin pään ykkösluokan vaunuihin/vaunuista. Olisiko tässä kuvassa Viipurissa iskenyt pendolinoilmiö, eivätkä Viipurin vaunut olisi suostuneet irtoamaan ?
kuva 16.01.2007 21:36 Matti Lehtonen  
  Siltä varalta, ettei joku asiaa vielä tiedä, Wikipediaa voi ylläpitää kuka tahansa, 'sensuurin' alaisuudessa kuitenkin. Niinpä yllämainitut W:n luvut eivät enää ole nuo tässä mainitut.
kuva 15.01.2007 22:24 Matti Lehtonen  
  Wikipedia ilmoittaa Vankan painoksi 'työkunnossa' 48 tonnia. Surullisen kuuluisien Mandolinojen toinen hylkäyssyy meluisuuden lisäksi oli reipas ylipaino, muistaakseni sitä oli 9 tonnin verran. Kuitenkin tuo mainitsemani tietolähde kertoo DM11:n vastaavaksi painoksi 38 tonnia. Kummassakin on 4 akselia. Kun siis Vankka on kymppitonnin Mandolinoa painavampi, niin miten jälkimmäinen muka oli 9 tonnia ylipainoinen ? Selittäkääpäs tämä maakravulle.
kuva 13.01.2007 18:12 Matti Lehtonen  
  Eikös liikenneministeriö siunannut viime syksynä Vankkojen pysähdykset myös Oriveden keskustassa, kunhan kunta hoitaa 'infran' ? Joko siellä on ruvettu laiturinrakentamispuuhiin tai tehty asiasta päätöksiä ?
kuva 06.11.2006 15:17 Matti Lehtonen  
  Onko tuo lasku tuossa aitona alkuperäisenä kopionaan vai onko siitä editoitu saajan tiedot pois? Jos tuo on alkuperäinen, niin eihän tuota ole osoitettu kenellekään, missä tapauksessa kyseessä on yleinen muistutus, joka lienee tarkoitettu herättämään juuri tätä keskustelua, mitä on herättänytkin. Uhittelu sikseen, tämä on julkinen kanava, jonka sisällöstä meidän aktiivikäyttäjien ei ole tarvetta kannella kenellekään. Weppi on tuonut vapauksia ja mahdollisuuksia, mutta myös velvollisuuksia.
kuva 05.11.2006 11:41 Matti Lehtonen  
  Yhdyn Tanen ihmettelyyn, jokin tässä kuvassa tai kuvatekstissä on epäaitoa. Jo vuonna 1969 koko mainitun yhteysvälin henkilöliikenne hoidettiin kumipyörillä. Jos ajankohta on kuitenkin oikea, tämän täytyy olla jotain tilaus- / nostalgia-ajelua.
kuva 29.10.2006 22:15 Matti Lehtonen  
  No ei tuolla Vankassa ainakaan ryysistä näytä olevan. Tuleeko tuolla väillä täytettä matkan varrelta vai onko ruuhkaa sitten enempikin paluusuunnassa, kun opiskelijat palailee viikonloppuvapailta opiskelukaupunkiin? Vai palaileeko ne vasta illan viimeisessa Deeverivuorossa ?
kuva 14.10.2006 14:24 Matti Lehtonen  
  Asemarakennus näyttää melko hyväkuntoiselta, vaikka lienee ollut pois käytöstä jo pitkään. Vuoden 1990 kevät-Turistin mukaan tässä pysähtyi tarvittaessa yksi juna päivässä Lieksan suuntaan ja kaksi junaa päivässä Joensuuhun päin, kaikki iltavuoroja.
kuva 07.10.2006 19:51 Matti Lehtonen  
  Tämä otos lukeutuu upeisiin Vankka-maisemakuviin, joissa juna ei ole yksinään pääroolissa. Tämmöisen voisi ripustaa tauluksi junafriikin seinälle.
kuva 05.10.2006 07:31 Matti Lehtonen  
  Kyllä tuo Hangon juna pysähtyi joka paikassa, oli matkustajia tai ei. Ja hyvä että pysähtyi, tuon kaltaisia pysäkkejä soisi olevan muillakin Vankka-reiteillä. Tarvittaessa pysähdyksissä matkustajalla pitäisi vaan olla mahdollisuus ilmoittaa kuljettajalle, hei olen täällä, haluan ulos. Esim. Kaakkois-Sveitsissä RhB:n pitkien reittien pitkissä vaunujunissa on vaunujen päädyissä soittokello bussien tapaan, jolla matkustaja pyytää seuraavan aseman tarvittaessa pysähdyksen tapahtuvaksi.
kuva 29.09.2006 20:41 Matti Lehtonen  
  Kyseessä taitaakin olla kerran päivässä kohtaamistilanteessa tarvittava aseman kakkoslaituri. Kuvakulma myös hämää. Pituutta näyttäisi olevan ensimmäisen yksikön takaovelta liki takimmaisen yksikön takaovea, mikä tekee noin 45 metriä. Henkilöiden pituuteen verrattuna sitä ei silmä kuitenkaan heti usko.
kuva 27.09.2006 20:24 Matti Lehtonen  
  Matkakeskukset ovat muualla maassa tulleet käyttöön vasta tällä vuosituhannella, mutta tämä Toijalan asemarakennus on ollut sellainen jo 60-luvun alkuvuosista lähtien. Tuolla rakennuksen toisella puolella on Toijalan linja-autoasema, jolla 70-luvulla iltapäiväkolmen maissa saattoi seistä kymmenkuntakin linja-autoa samaan aikaan rinnatusten odottamassa lähtöä ympäröiviin pitäjiin. Oikealla pilkottava aseman kanssa samaan kuosiin tehty rakennus oli tuohon aikaan Toijalan pääposti. Nykyisin kaupungin liikekeskusta on painottunut lähemmäs toria puolen kilometrin päähän asemasta ja sinne muutti postikin jo kauan sitten. Siellä toimii edelleen myös Ravintola Leskirouva. Vielä paljon kauemmin sitten konnarit saattoivat kuuluttaa Toijalaan saapuvissa junissa "Toijalan asema, ravintola ja leskirouva, matka jatkuu puolen tunnin kuluttua". Ravintolaa kun piti tuohon siviilisäätyyn lukeutunut naishenkilö.
kuva 24.09.2006 10:24 Matti Lehtonen  
  Oon samaa mieltä, että tähän tilanteeseen tuo vertaus vihreästä ruohosta aidan takana ei istu. Suojateiden ym. kunnioitus on länsinaapurissa silmiinpistävää, suomalaisnäkökulmasta toisinaan suorastaan ylitselyövää. Länsinaapurissa lähes auto kuin auto, niin luksusmersu kuin kaupunkiliikenteen bussikin, pysähtyy valottoman suojatien eteen, jos sen lähistöllä on henkilöitä, jotka osoittavat pienintäkin aikomusta astua suojatielle.
kuva 18.09.2006 20:46 Matti Lehtonen  
  Vankan vahvuus on juuri sen pienuus, mahdollisuus mitoittaa kalusto pieneksi, kun matkustajia on vähän. Sinisiä nähdään ruuhkavuoroissa varmaan vielä pitkäänkin. Olen ihan samaa mieltä, että 17 vuoden katkoa kiskobussiliikenteessä ei olisi kaivattu.
kuva 18.09.2006 20:34 Matti Lehtonen  
  Mitenkäs lisääntynyt tarjonta välillä Savonlinna - Parikkala on otettu vastaan ? Riittääkö päivävuoroihin väkeä ?
kuva 12.09.2006 22:32 Matti Lehtonen  
  Edellinen siis yhdellä Vankka-yksiköllä, millä kait useimmat vuorot ajetaan.
kuva 12.09.2006 22:28 Matti Lehtonen  
  Elikä esim. Joensuu-Nurmes matkalla Vankalla säästyy löpön hinnassa noin kymmenen täyden hinnan maksavan matkustajan matkalipputuottojen verran. Vertailuluku on samaa luokkaa myös välillä Jyväskylä-Seinäjoki.
kuva 10.09.2006 13:22 Matti Lehtonen  
  Vertailun vuoksi, paljonkos kolmea vaunua vetävä deeveri hörppää nestettä sadalla kilometrillä ?
kuva 07.09.2006 21:39 Matti Lehtonen  
  Tämä on Karjaalla juhannuksen seudulla uuden ehostuksen saanut yksilö. Sprayn poisto on näemmä liuottanut myös logon. Kuva 26592 24.6.2006.
kuva 03.09.2006 21:19 Matti Lehtonen  
  Vajaa viikko sitten kirjoitin erään havainnon kommentiksi seuraavaa. Tämä selittää mielestäni tuon tämän kuvan sinisen rungon, kun se toinen runko on tänä päivänä ollut kolmiyksikköinen: "Eipä taida vankkoja riittää viikonloppuisin kolmen kokoonpanoiksi, ellei tilata uusia tai ajeta osaa sinisillä. Pari yksilöä lienee kiertäen aina huollossa, viidellä muulla viikonloppuosuudella kaksi yksilöä kullakin ja Jns-Pmk aikataulut vaatii kaksi runkoa a kaksi vaunua. Ja tällöin kaikki 16 olisivat jo käytössä".
kuva 26.08.2006 11:35 Matti Lehtonen  
  Veikkaisin, että tämän rataosan uusissa aikatauluissa on ajateltu laajempaa, asiakaspalautteesta virinnyttä, kokonaisuutta kuin vain etelän yhteyksiä. Aamu kuuden startti on samalla Iisalmen seudun ainut aamuyhteys Ouluun. Oulusta pääsee klo 13 ja 17.40 maakunnan eteläosiin. Jäljempi on samalla illan viimeinen yhteys Iisalmeen, Kajaanin kautta viimeinen vuoro kun lähtee jo klo 16 jälkeen.
kuva 29.07.2006 17:29 Matti Lehtonen  
  Katosta itse asemaan. Muutama viikko sitten tuolla osuudella Vankalla ajellessani jäin sellaiseen käsitykseen, että Luston asema oli ennen muinoin Punkaharju - niminen, kun taas nykyinen Punkaharju tunnettiin nimellä Punkasalmi. Onko näin ?
kuva 01.12.2005 21:25 Matti Lehtonen  
  Eiköhän meidän kannata jättää keulaovien haikailu (lasten)lapsillemme. Vankka on raiteilla kolmisenkymmentä vuotta, eikä niitä niihin tule.
kuva 29.11.2005 21:44 Matti Lehtonen  
  Onko 2-3 vaunuisessa taajamajunassa ollut enemmän kuin yksi konduktööri? Jos on, useampaa voi pitää perusteltuna myös täyden puoleisessa kahden vaunun Vankassa. Ellei ole ollut, sen toisen oikea paikka on kaukojunissa tai pääkaupunkiseudulla. Läpikuljettavuuden puuttumisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Voi tuntua raa'alta, mutta kuuluu tämän päivän realiteetteihin siinä missä supistuva sosiaaliturvakin.
kuva 29.10.2005 16:19 Matti Lehtonen  
  Olis kiva nähdä myös sisäkuvia, joissa vaihdetut penkit, kaipa jolta kulta löytyy ; mikä on DM12 tämän hetken käyttö Pmk-Jns, koeliikenteen mukainen vaiko laajempi ? ; miten laajenee nykytiedon mukaan, 7.11. ilmeisesti Nurmes, mites muut osuudet ?