26.04. 06:44 | Ossi Rosten | |||
Sattumakuvana ponnahti pintaan.. Tässä on kyllä kuva! Upea! | ||||
20.04. 22:18 | Ossi Rosten | |||
Täällä ollukaan tämän kääntösillan sähköistysajan kuvaa.. Ohiajaessa kerenny tarkemmin ihmettelemään miten se on toteutettu. Ilmeisesti virtakisko kääntyy sillan mukana..? | ||||
20.04. 20:55 | Ossi Rosten | |||
Tuo mikälie ankka kruunaa kuvan. Mahtiotos! | ||||
08.04. 13:57 | Ossi Rosten | |||
Tuo väite kyllä (lyijyakseleista) lienee urbaanilegendaa, mutta joo - noiden kiintiöiden pitämisen vuoksi yhdistettynä tehottomaan hallintoon niin kyllä paljon haaskattiin. Joku hilavitkutintehdas kun saattoi tuottaa kiintiömäärän - no vaikkapa saranoita - toiselle tehtaalle jonka piti tehdä ovia, mutta ei ollut saanu vaneria koska vaneri makasi jossain ratapihan nurkassa (sateessa tietenkin) odottamassa vaunuja, jotka taasen oli jossain toisaalla.. Tämä ketju tässä toki kuitteellinen, mutta näitä vastaavia kyllä kuuli paljon (mm. suomalaisilta rakennusporukoilta tuosta kun rajantakaista ihannemaata rakennettiin. Kostamukseen jne..) | ||||
08.04. 09:13 | Ossi Rosten | |||
Tahkoluotoonhan on käynistymässä tällä viikolla liikennettä. Rsu-Tko junapari päivässä aibakin tämän kuun ajan näyttäisi varatun. Alkaa kiskot taas kiiltää eikä mene ihan hukkaan sähköistysinvestoinnit | ||||
02.04. 08:52 | Ossi Rosten | |||
Vähemmän kait, tai ainakin pienemmin vivahtein(sanaväännelmin, jos näin voi sanoa) - niin että Turkulainenkin ymmärtää Savolaista, noita "slangisanoja" nykyisin käytetään kuin vaikka vain 50v sitten - jotta ainakaan tuolla argumentilla huoli suomen kielen (kyllä, Suomi kirjoitetaan pienellä kun kielestä kyse) katoamisesta on turha :D Fingliska on sitten oma juttunsa, mutta kait elävän kielen kuuluukin elää - sanotaan.. | ||||
02.04. 08:33 | Ossi Rosten | |||
Että Aittaluodossakin on nyt käyny sähköveturi? Ei ois ihan ykkösvuosia sitten uskonu :D | ||||
01.04. 17:33 | Ossi Rosten | |||
No uusien kommenttien myöden nämä nousee esille.. Tuli siinä samassa luettua 10v vanhatkin kommentit :) | ||||
25.03. 21:34 | Ossi Rosten | |||
Sinistä valoa on hankala saada aikaiseksi millään normaalilla hehkuun tai liekkiin perustuvalla valonlähteellä koska niiden (väri)lämpötila ei vain riitä, ts. ei ole sinisen värin spektriä valonlähteessä suodatettavaksi näkyviin. Neonputkilla tai nykyisillä ledeillähän tuota ongelmaa ei ole. Mutta se että sininen valo soveltuu äärimmäisen huonosti mihinkään mikä pitää näkyä pitkälle, sinisellä valolla kun on taipumus sirota maapallon kaasukehässä, jota ilmakehäksikin kutsutaan, joka suuntaan. Tosin, onneksi siroaa, musta kesätaivas olisi aika synkkää katseltavaa... (samaisesta syystä punaoranssi valo ei oikein toimisi marsissa, sinne pitää suunnitella uudet opasteet sitten kun se aika koittaa ;) ) |
||||
13.03. 20:42 | Ossi Rosten | |||
Pistää silmään raidevaraus portaalin vasemmanpuoleisen tolpan ja vasemmanpuoleisen raiteen välissä. Onko tuolla jo jotain suunnitelmia vai mistä moinen kauaskatsoisuus? | ||||
13.03. 15:32 | Ossi Rosten | |||
Kuvatestistä tuli mieleen tämä.. ( http://vaunut.org/kuva/12314 ) Ei se ole aina ihan varmaa minne sitä kiskoja seuraamalla päätyy.. | ||||
11.03. 14:49 | Ossi Rosten | |||
Ei varmaan enää, pikahaulla 2009 tuli uusimmat ja tuossakin lukee "käytöstä poistettuja". (tuolla on kyllä niin huono haku että... ) https://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=221326&LNG=RU#picture |
||||
02.03. 18:48 | Ossi Rosten | |||
Niin, siis mikähärpäke tämä on? Jätkänpolkujen tasauskone? | ||||
23.02. 05:54 | Ossi Rosten | |||
...vielä, alkaa ne olla vähissä sielläkin jo pikku hiljaa. Mutta komea kuva kuitenkin jottei ihan eksy sivuraiteelle ihan kaikki tässä.. :) | ||||
19.02. 13:29 | Ossi Rosten | |||
http://vaunut.org/kuva/151795 lienee tuorein kuva | ||||
16.02. 10:39 | Ossi Rosten | |||
On se kun pitää tippa silmässä töitä tehdä... Mutta asiallinen tämä on, vaikkakin ehkä enemmänkin sympaattisen huvittava ilmestys kuin miehekäs työjyrä | ||||
14.02. 18:57 | Ossi Rosten | |||
Tästä (sattumakuvasta) ei ihan äkin uskoisi että ollaan "keskellä" Helsinkiä | ||||
08.02. 12:34 | Ossi Rosten | |||
Kyllä ne naatit on oikein, mutta taidat käyttää firefoxia joka nakkaa näkymän vain melko pitkälle etelään siitä missä tuo naattien mukainen karttamerkki on. (zoomaa ulospäin ja siirrä ylöspäin niin tulee näkyviin) | ||||
07.02. 06:39 | Ossi Rosten | |||
Tulevaisudden suunnitelmia: https://www.kangasala.fi/wp-content/uploads/2024/01/kangasalan-ruutanan-seisakkeen-aluevaraustarkastelut-2022.pdf (Suunnitelmista puuttuu käytännössä parkkipaikat kokonaan. Tämä todennäköisestikin toteutuva seisake ei käytännössä tule nykyisten suunnnitelmien mukaan palvelemaan liityntäpysäkkinä, eli tulee jättämään suurimman osan Ruutana-Suinula alueestakin tämän tulevan liikennemuodon ulkopuolelle. Puhumattakaan kauempana julkisten ulottumattomissa asuvista) |
||||
06.02. 22:22 | Ossi Rosten | |||
Maapallon oman varjon reuna saatu hyvin vangittua | ||||
02.02. 13:44 | Ossi Rosten | |||
Ei tuo korkeusprofiili oikein tue sitä legendaa että Keiturinsalmen siltaa varten rataa olisi pitänyt korottaa x metriä silloisten höyrylaivapohattojen vaatimuksesta, tai sitten olsii pitänyt ratalinjausta (katselen samalla maastokarttaa) muuttaa todella plajon ettäi salmen molemminpuoliset radan jyrkkyyskulmat olisi kasvaneet ylisuuriksi jos siltakorkeudesta olisi haluttu matalampi jostain syystä.. | ||||
01.02. 14:46 | Ossi Rosten | |||
Mierontien alku Porin päässä ei ole siis ollut koskaan tuon itäpään pojoisemman ylikulun kautta niin kuin tuota joskus olen erehtyny luulemaan... | ||||
02.01. 10:47 | Ossi Rosten | |||
Jokin kuvassa kertoo että porkkanalla ois vauhti päällä kovin.. | ||||
Kuvasarja: Törmäys Hakasuolla v. 1966 |
28.12.2023 19:37 | Ossi Rosten | ||
Sarjasta on jääny http://vaunut.org/kuva/166284 pois | ||||
27.12.2023 09:22 | Ossi Rosten | |||
Ei kai noit kaht yhristä ko Veturimiähet heiluttaa? | ||||
26.12.2023 13:16 | Ossi Rosten | |||
Samuelin vastauksesta lähtisin inasen toiseen suuntaan. :) Heinävaaran ylikulusta kävelytien silllalta katse kohti Joenkylää. https://www.google.com/maps/@62.55501,30.1820129,3a,21.1y,260.89h,87.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5sOtGXf-QokiruKPlEkNTw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
||||
22.12.2023 17:20 | Ossi Rosten | |||
Ei ainakaan wikipedian mukaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/%C4%8CKD | ||||
27.11.2023 16:42 | Ossi Rosten | |||
Niin no, tässä se tulnee Rissalasta ei Livn ohjeistuksesta, päätellen siitä miltä näyttää kun zoomaa ulospäin karttaa | ||||
27.11.2023 13:48 | Ossi Rosten | |||
Tässähän tuo suristin on kohtuulisen korkealla ilmojen teillä niin mietin että mihinkähän rajaan tuo Väylän ohjeistus koskee ylöspäin? Dronejen 150m rajaan asti? | ||||
27.11.2023 13:26 | Ossi Rosten | |||
Huutokoskella oli moinen myös mutta näkyy jonnennii kadonneen sieltä, liekö uusi asukas syynä vai evakuioitiinko tiuku enenn myyntiä? | ||||
13.11.2023 21:28 | Ossi Rosten | |||
Nippelitietona että tuota näkyy olevan GOST standadrissa 5,6 ja oliko 7 vai 8mm se kolmas paksuus kun tuossa joku vko sitten googlailin että vieläkö tuo on Venäjällä miten yleinen yhteiskunnan koossapitäjä :D | ||||
13.11.2023 21:26 | Ossi Rosten | |||
Neukkulan piti kasassa ruoste ja 6mm rautalanka... | ||||
12.11.2023 12:16 | Ossi Rosten | |||
Eikös noissa ole kirkkauden säätö? Se on Ledeillä helpoten tehtävissä "vilkuttamalla" niitä tiheään tahtiin.. Noissa hintatauluissa tuo johtuu yleensä taasen siitä että saadaan yhdellä numeronohjausyksiköllä, eli vähemmillä komponenteilla, eli edullisemmin, tehtyä toteutus - piirto vain nopeassa tahdissa eri numeronäyttöihin nini ei ihmissilmä huomaa että vain yksi palaa kerrralla. | ||||
Kuvasarja: Vuoden hienoimpana kuvauspäivänä Savon ja Karjalan rajaseudulla |
12.11.2023 11:58 | Ossi Rosten | ||
Tämä oli kyllä loistava! | ||||
12.11.2023 07:22 | Ossi Rosten | |||
Joo, tämä oli hyvä knoppi, aiheutti vähän normaalia enemmän keskustelua ja karttojen tutkimista. Seuraavaa odotellessa :D |
||||
12.11.2023 07:05 | Ossi Rosten | |||
Menisikin tuolla Teemun työkalulla (kiitos siitä, tuo pitää ottaa talteen!) yllätttävän lyhyellä töttöröllä nuo talot, tiet ja metsät kohdilleen. Asetuksilla: Kuvaaja ~pysäkin kohdalla, kohde tuossa toisen tasurin kohdalla vähän radasta koilliseen (junahan ei ole keskellä) ja 300mm töttörö. Pellot jää aika hyvin katveiden taakse kyllä kun tuossa etualalla on metsää ja tuo pölkkypino. Mää kyllä nyt lukitsen vastaukseni tuohon Ahmakseen. | ||||
11.11.2023 19:13 | Ossi Rosten | |||
Olen kyllä tuosta kuvasta (varsin kun suurentaa) tuolla E-merkin ja aurausmerkin näkevinäni | ||||
11.11.2023 19:12 | Ossi Rosten | |||
Jos kuvassa näkyvä talo olisi tuo kauempana oleva niin etualan rakennus ois tämä: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=7169700.294868886&e=477030.6678294452&title=Etualan_talo&desc=&zoom=12&layers=W3siaWQiOjMsIm9wYWNpdHkiOjEwMH0seyJpZCI6Miwib3BhY2l0eSI6MTAwfV0-z joku joka on pitkällä töttöröllä kuvaillu niin voisi tyrmätä tai hyväksyä tuon zoomiväääristymän.. |
||||
11.11.2023 18:14 | Ossi Rosten | |||
Tuota kauempana olevaa taloa katselin kanssa aiksisemmin tästä: https://tve4.1g.fi/kuvat/Vitejot/2008/2008-02-29_5251_Ams.avi?img=img2048 (oikeassa reunassa, copyraitista kuvaajan etu-- ja sukunimen välistä ylöspäin) Silloin etualan talokin saisi selityksen. Mutta hämäisikö Zoomi noin hitokseen, sitä mietin. |
||||
11.11.2023 16:29 | Ossi Rosten | |||
Tuossa kohdinm mitä kuvassa näkyy nuo johodot kuvan yläreunassa tasurin tällä puolen niin siinä on 2022 streetviewin mukaan uusi 2 x 20kv linja. Samoin kohdin on voinut olla ennen normaali 1x 20kv, mutta moista ei 1980 kartassa näy | ||||
11.11.2023 15:59 | Ossi Rosten | |||
Streetviewin perusteella tuo tasoristeksen varoituslaitos olisi täsmälleen saman lainen vielä 2022 ollut, reletila samalla tavalla tuolla "vajoamassa". Streetviewistä tulisi selitys myöskin miksi tasoristeyksen tuolla puolen oleva aurausmerkki ei näy, 2022 tuolla vielä on änkyröinyt oranssi-musta melkoisen matalan tolpan nokassa ollut mokoma, joka jäisi tuon Mersun takse piiloon | ||||
11.11.2023 15:43 | Ossi Rosten | |||
Harmillisesti paikkatietoikkunassa ei ole ilmakuvaa 80-luvulta laisin tuolta seudulta | ||||
11.11.2023 15:32 | Ossi Rosten | |||
Saattaisin kyllä sittenkin palata tuohon Utajärven Ahmakseen. Kyllähän nuo linjat on ihan oikealla puolen kilometreihin nähden, joskin Metelin kohdalla ne näkyy olevan toisella puolen. Mutta tuosta tuota 1980 karttaa kun katsoo. Tuo aukea pölkkypinon takana selittyisi pellolla ja tuossa on tuollainen isohko rakennus viistosti radalle päin. Tasuri tuolla eristemerkin kohtavilla ois myös. Tuota etualan matalaa mitä lie autotallia ei kartta kyllä selitä. Osuvin tämä on kuitenkin kaikkista mitä tässä on penkonu... https://vanhatkartat.fi/#15/64.652/26.52205 |
||||
10.11.2023 14:42 | Ossi Rosten | |||
A-P. isolta näytöltä katosttaessa tulkitsen että nuo posliinieristeet kuuluu tuolle lennätinlinjalle radan kaartaessa vasemmalle (ei siis oikealle kuten ylä mainitsit) | ||||
10.11.2023 12:01 | Ossi Rosten | |||
20kV linjaa en tuosta kyllä bongaa, mutta tuota "kärkikolmiota" olen tuossa miettiny. Lienee osoittavan että tässä on seisake jonka laituri jäisi tässä tapauksessa heti kuvaajan vasemmalle puolen? | ||||
08.11.2023 16:30 | Ossi Rosten | |||
Paitsi että ainakin Metelin kohdalla lennätin linjat on ollu radan pohjoispuolella ( http://vaunut.org/kuva/128255 ) | ||||
08.11.2023 16:24 | Ossi Rosten | |||
Joo, aamulla ennen kasia olikin hakusessa tuo että mites päin nuo tuolla radalla menikään.. Mutta, joo, väärällä puolen ois nuo linjat | ||||
08.11.2023 07:42 | Ossi Rosten | |||
Tuossa ois ollu noihin aikoihin vanhojen karttojen perusteella tuollainen isohko vinosti rataan sijoittuva talokin, mutta oisko se näkyny tuohon kuvaan metsän läpi. Miksi kuvassa ei näy pellot, mietityttää myös. Kuvan puusto sopisi noille seuduille kyllä hyvin | ||||
08.11.2023 07:39 | Ossi Rosten | |||
Tunteeko kukaan seutua 80-luvulta, mites tämä sijoittuis Utajärven Ahmakseen? Radan ja tuon veturin keulilla olevan tasurin perusteella siihen vois mennä mutta muuten on vähän hankaluukisia saada paikoilleen. Onko Ahmas ollu edes linjavaihde loppuaikoinaan? Onko lennätinlinja kummalla puolen? | ||||
07.11.2023 20:41 | Ossi Rosten | |||
Näkee tästä sen että tässä on suhteellisen pitkälti suoraa. Zoomi hämää, mutta veturihan on jossain tuolla eristemerkin luona vasta ja tuosta kun katsoo jatkosten määrää pääradalla ennen tasuria niin ei se tasurikaan ihan nenän edessä ole. Samoin veturin takana näkyy vielä suoraa jonnin matkaakin enen kuin rata kaartaa vasemmalle. Se mitä tästä ei hahmota on se että onko tuo vaihde ihan välittömästi tasurissa kiinni vai onko siinä väliä minkä verran. Mutta pitkähkö suora tässä joka tapauskessa on. | ||||
07.11.2023 07:00 | Ossi Rosten | |||
Tuossa Janin linkittämässä kuvassa taasen näkyy miten nuo vaijerit laskee matalevin tolpin alaspäin. Mutta joo, eiköhän tuossa ole vain optinen hara ja tien ali sukellus jää kuvan oikealle puolelle piiloon. |