22.02.1989 / Helsinki asema

22.02.1989 Tiukka paikka, joka ei toistunut edes päivittäin. P125 (lähtöaika vasta 11:35) on juuri saapunut laituriin, kun P143 (lähtöaika 11:10) lähtee.

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Helsinki asema Ratakm: 0+333
Kuvaaja: Mika T. Polamo
Kuvasarja: Dr13
Lisätty: 02.10.2010 00:36
Junatyyppi
P: 125, 143
Muu tunniste
Rautatieinfra: Opastin
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Vuodenajat: Talvi

Kommentit

07.10.2010 08:16 Juha Kutvonen: Itsestäänselvyys, joka katosi aivan liian nopeasti, jotta sen ainutlaatuisuuden olisi ehtinyt ymmärtää. Tämä helmi ansaitsisi paikkansa myös painetussa mediassa, vaikka ahnaat silmät sitä täällä jo kuluttavatkin. - Onpas muuten pirullinen sijainti steissillä...
07.10.2010 17:49 Mika T. Polamo: Kuvien kuluminen on vanha klisee jota liittyy vain teostasoisiin mestarilaukauksiin, elämme informaatioähkyn aikaa jossa ihmisylimäärä runsaine tuotoksineen taistelee yhä naurettavammin keinoin siitä kuka ja mikä tulee huomatuksi. Harrastealamme kunkku, Resiina-lehti, pysynee pinnalla vielä pitkään, mutta kirjatuotannossa näkyy jo selviä merkkejä kyllästymisestä. Kirjailija tekee lähinnä itselleen pienipainoksisen opuksen joka ei saavuta kuin murto-osan harrastajista ja vain kourallisen muun väestön edustajia. (mm. ammattilaisia, "pelkän" valokuvauksen harrastajia). Makuasioita, mutta tällä vuosituhannella olen hankkinut vain kolme alan opusta. Kaksi viihteeksi ja yksi hyötyteos jota harrastaessa tarvitsee: "Radan varrella" on hyvin usein mukana radan varrella.
07.10.2010 17:50 Mika T. Polamo: Toiseksi. 0+666 voisi olla 2354:n sijainti. Assa, tai sen pääsisäänkäynti lienee jossain kilsalla 0+333. Makkaratalossa on sitten pelkkää nollaa! Ainakin km 1 tolppa on oudon etelässä, alkup, assan mukaisia metrejä kait - ei parempaa tietoa.
07.10.2010 23:30 Topi Lajunen: Mulla on sama tieto, mutta tuskin teikäläisen identtistä tietoa parempi.
08.10.2010 22:58 Mika T. Polamo: "Pientä" tarkennusta iltaisen GPS-kävelyn jälkeen: 0+000 on Makkaratalon pohjoisseinässä, eteläiset pääovet ovat 0+055, Pitkä raiteet (esim raide 7) alkavat kilsalta 0+155, laiturien päät ja opastin P001 sijaitsevat 0+620 lisäksi arvioisin että katoksen pohjoisreuna on n. 0+300. Nämä kaikki oletuksella että 1 km tolpat ovat oikeissa paikoissa. Täten nöyrästi puolitan indeksoimani Ratakm-lukeman oitis. Suhteellisesti ajateltuna virhe ylittää törkeän rikoksen syytekynnyksen reippaasti. (vrt. esim. 240 km/h motarilla) Ainoaksi lohduksi voitanee lukea että myös muiden ketjulaisten lisenssit voitaneen repiä, kas, kun moisen ovat menneet hyväksymään.
08.10.2010 23:13 Eljas Pölhö: Minulla on muistikuva, että vanhoissa 60-luvun rataosaselostuksissa Helsingin lähtöpiste olisi 0+141. Reissussa ollen en voi nyt sitä tarkistaa, ja muisti voi aina pettää. Mutta ei se metriluku kyllä ollut ainakaan 5-loppuinen.
09.10.2010 11:35 Tuukka Ryyppö: GPS:n virhemarginaali on tavallisesti 7 metriä, eli jos GPS:n mukaan sijainti on 0+155, tiedetään todellisesta sijainnista sen perusteella vain, että se on jotain välillä 0+148 - 0+162. Stemmaa siis täysin Eljaksen tiedon kanssa. Tällaiset asiat on järkevintä tarkistaa esim. internetissä käytettävissä olevilla karttapalveluilla, joskin ainakin google mapsin ilmakuvat ovat melko usein puolisen metriä tai metrinkin verran väärässä kohdassa. Mitenkä tarkkaa on kansalaisen karttapaikan sijainti-informaatio?
09.10.2010 16:40 Mika T. Polamo: Seitsemän metriä on hyvä keskiarvo, muttei erityisen tavallinen arvo. Tarkkuus vaihtelee paljon. GPS:llä voisi päästä liki metrin tarkkuuteen, tarvittaisiin uudempi laite ja toistomittaus. Mutta kun tuossa kiskopäässä vanha Gepsi tihruilee metallirakenteisen katoksen ja assan seinäväleistä, niin jäädään yli 10 metriin. Muitakin virhelähteitä riittää: Rata ei lie ihan suora, Itäinen 1 km-tolppa on eri asia kuin keskimmäisen raiteen väli (olisiko sekään juuri oikea paikka? vrt. 60-luku), Mihin raide loppuu? Puskimeen vai kiskon päähän? Onko kumpikaan täsmälleen siinä missä 60-luvun rataselostuksessa?
(Käyttäjä muokannut 09.10.10 16:41)
09.10.2010 19:05 Eljas Pölhö: Nyt pääsin tarkistamaan ja kyllä se alkupiste 60-luvulla oli 0+141, tai ainakin niin se annettiin. En tiedä, mutta olen aina kuvitellut sen olevan puskin. Jotenkin mutu-tuntumalla puskin oli silloin jonkun metrin lähempänä aseman seinää.
09.10.2010 19:59 Teemu Peltonen: Google mapsin ilmakuvat eivät ole oikaistuja, joten niiden geometriassa on enemmän tai vähemmän (pääasiassa enemmän) virhettä maaston todellisen korkeuden mukaan. Tietysti Google Mapsin geometrian tarkkuus ei niin häikäisevää ole muutenkaan

Karttapaikasta saatavat ilmakuvat ovat oikaistuja ortokuvia, joten niiden tarkkuus pitäisi ainakin teoriassa olla sama kuin kartassa, Maanmittauslaitoksen kertoman mukaan jossain 3m paikkeilla.
(Käyttäjä muokannut 09.10.10 19:59)

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!